Ultimele stiri

Noul COD FISCAL a fost adoptat de Parlament. Lista modificărilor

Camera Deputaţilor a aprobat miercuri Codul Fiscal şi Codul de Procedură Fiscală, cu 306 de voturi „pentru”, două voturi „împotrivă” şi o abţinere. Ministrul Finanţelor Eugen Teodorovici a precizat că impactul bugetar al măsurilor, respectiv suma cu care ar urma să scadă veniturile bugetului general consolidat, este de 12 miliarde de lei, principala măsură fiind reducerea TVA la 19% începând cu anul viitor.
„România se va putea lăuda cu una dintre cele mai reduse cote TVA. Impactul bugetar pe care acest cod fiscal îl are este la nivelul 12 miliarde de lei, este o sumă pe care o lăsăm la nivelul mediului economic, la nivelul pieţei, cetăţeanului”, a spus Teodorovici.

Noul COD FISCAL
http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/1/186/3936/14496820/3/rp371.pdf
Problema deficitului
Ministrul Finanţelor a mai spus că aplicarea Codului „va duce la un deficit mai mare decât cel asumat, dar un deficit care rămâne sub limita celui stabilit în criteriul de la Maastricht, sub 3%”.
„Ar tebui să fie un semnal important pentru piaţa din România. Partenerii externi vor înţelege, în acest fel, faptul că România este pregătită să menţină un astfel de deficit de sub 3%”, a spus ministrul Finanţelor.
În mai, premierul Victor Ponta dădea asigurări că România va respecta ţinta de deficit bugetar pentru 2016. Declaraţiile veneau în contextul în care Comisia Europeană avertiza că modificările aduse Codului Fiscal, în special reducerile de taxe şi impozite prevăzute de documentul adoptat miercuri de Parlament, vor duce la un deficit de 3,5% din PIB.
Autorităţile din România au informat autorităţile de la Bruxelles că deficitul din perioada 2016-2018 va fi de până la 1,2% din PIB. De altfel, guvernul s-a angajat în Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2017-2017, elaborată în decembrie 2014, să reducă deficitul bugetar la 1,2% din PIB în 2015, la 1,1% din PIB în 2016, respectiv la 1,1 din PIB în 2017, iar deficitul structural la 1% din PIB în fiecare an.

Sursă: mfinante.ro
Cele mai importante modificări aduse Codului Fiscal
Reducerea TVA la 19% începând cu 1 ianuarie 2016, când va intra în vigoare noul Cod Fiscal: ”Cota standard este de 19% şi se aplică asupra bazei de impozitare pentru operaţiunile impozabile care nu sunt scutite de taxă sau care nu sunt supuse cotelor reduse”.
Camera Deputaţilor a eliminat reducerile CAS ce ar fi urmat să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2018. Cotele de contribuţii de asigurări sociale datorate bugetului asigurărilor sociale de stat ar fi urmat să fie reduse de la 26,3% la 21% pentru condiţii normale de muncă, de la 31,3% la 26% pentru condiţii deosebite de muncă, respectiv de la 36,3% ka 31% pentru condiţii speciale de muncă.
Din nou Cod Fiscal a fost eliminată taxa pe construcţiile speciale, precum şi impozitul pe dividendele aferente acţiunilor tranzacţionate în cadrul pieţei de capital pentru încurajarea investiţiilor ”transparente în acţiunile emitenţilor la bursa de valori şi listarea la bursă a unui
număr cât mai mare de companii”.
De asemenea, a fost eliminat nivelul diferenţial al accizelor prevăzut pentru motorina utilizată de transportatorii de mărfuri şi persoane, ”având în vedere scăderea semnificativă a nivelului standard al accizelor practicat în România, prin revenirea la nivelul accizelor aplicabil anterior datei de 1 aprilie 2014”, se arată în raportul Comisiei pentru Buget, Finanţe şi Bănci din Camera Deputaţilor.
Pentru perioada 1 ianuarie-31 martie 2016 nivelul şi structura accizei totale pentru ţigarete sunt cele practicate începând cu data de 1 aprilie 2015. Pentru perioada 1 ianuarie-31 martie 2016, nivelul accizei totale pentru ţigarete este de 447,02 lei/1.000 ţigarete. Acciza specifică reprezintă 349,68 lei/1.000 ţigarete, iar acciza ad valorem se calculează prin aplicarea procentului de 14% asupra preţului de vânzare cu amănuntul declarat în condiţiile legii. Acciza datorată nu poate fi mai mică decât nivelul accizei minime reprezentând 443,61 lei/1.000 ţigarete.
Camera Deputaţilor a eliminat totodată un articol privind taxele speciale care spunea că niciun consiliu local sau judeţean nu poate ” institui taxe speciale concesionarilor din sectorul utilităţilor publice (gaze naturale, apă, energie electrică), pentru existenţa pe domeniul public/privat al unităţilor administrativ-teritoriale a reţelelor de apă, de transport şi distribuţie a energiei electrice şi a gazelor naturale.
La capitolul impozite locale au fost eliminate două articole care prevedeau că ”Începând cu 1 ianuarie 2017, consiliul local poate majora impozitul pe clădiri şi impozitul pe teren cu până la 500% pentru clădirile şi terenurile situate în intravilan neîngrijite, în condiţiile stabilite prin hotărâre a consiliului local”, respectiv că ” Începând cu 1 ianuarie 2018, impozitul pe teren poate fi majorat cu până la 500% pentru terenul situat în intravilan pentru care suprafaţa ocupată de clădiri este mai mic ă de 20% din suprafaţa totală a terenului şi nu depăşeşte 40 de metri pătraţi, în condiţiile stabilite prin hotărâre a consiliului local”.
Deputaţii au păstrat însă articolul care spune că ”pentru terenul agricol nelucrat timp de doi ani consecutiv, consiliul local poate majora impozitul pe teren cu până la 500% începând cu al treilea an, în condiţiile stabilite prin hotărâre a consiliului local”.
Tot în comisia din Camera Deputaţilor a fost eliminată prevederea care arăta că ”Organul fiscal competent poate refuza dreptul de deducere a TVA pentru achiziţiile unei persoane impozabile dacă respectiva persoană impozabilă ştia sau ar fi trebuit să ştie că, prin achiziţia sa, participă la o operaţiune implicată în evaziune fiscală privind TVA, aceasta fiind considerată că a participat la evaziunea fiscală, indiferent dacă obţine sau nu obţine un avantaj din revânzarea bunurilor sau din utilizarea serviciilor în cadrul operaţiunilor impozabile efectuate de aceasta în aval. Revine organelor fiscale competente sarcina să stabilească elementele obiective care permit să se concluzioneze că persoana impozabilă ştia sau ar fi trebuit să ştie că operaţiunea invocată pentru a justifica dreptul de deducere a TVA era implicată în evaziunea fiscală săvârşită de furnizor/prestator sau de o altă persoană impozabilă care a intervenit în amonte sau în aval în lanţul de livrări/prestări”. Motivul invocat a fost evitarea unor eventuale abuzuri din partea Fiscului.

Scrie un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicata.


*